لطفا صبر کنید

گروه معماران مهاباد
گروه معماران مهاباد



عايق EPDM

اين ماده مخلوط اتيلن , پروپيلن و داين است EPDM مصالح ساختماني مناسب براي مناطق سردسير است و حتي دردماهاي زير 30 درجه سانتي گراد خصوصيات عالي از خود نشان مي دهد.محدوده دمايي آن -50˚Cتا 130˚C سلسيوس است. مقاومت زيادي در برابر ازن دارد .زمانمند شدن , اكسيد شوندگي , پير شدن درجه ناشي از گرما آن كم است در برابر مواد شيمايي آلي و غيرآلي مقاوم است. ضعف آن مقاومت كم در برابر مايعات بر پايه نفت است. EPDMانتخاب معمول در بين فوم هاست. مقاومت عالي در برابر ازن , هوازدگي و زمان مندي دارد. هم چنين مقاومت شيميايي آن در برابر فرآورده هاي بر پايه غير محلول كم است .

خصوصيات كلي عايق هاي سلول بسته :
معروف ترين عايق هاي اين دسته , اي پي دي ام (EPDM)و نيتريل فوم (NBR/PVC) مي باشند كه از لحاظ ظاهري كاملا مشابه يكديگر مي باشند و تفاوت آنها را فقط اشخاص متخصص متوجه مي گردند.

مزيت هاي عايق هاي EPDM نسبت به عايق هاي NBR/PVC :
نيتريل فوم داراي ساختار مولكولي قطبي مي باشد , از آنجا كه آب هم داراي ساختار مولكولي قطبي بوده و تمايل زيادي به ايجاد پيوند با مواد قطبي ديگر دارد لذا به راحتي در ساختار مولكولي نيتريل فوم نفوذ مي كند و بدين ترتيب نيتريل فوم در تماس با آب پس از چند ماه تا 20% آب را جذب مي كند (جهت روشن تر شدن مطلب مي توان به حل شدن شكر در آب به علت اينكه هر دو قطبي مي باشند و حل نشدن روغن در آب به خاطر اينكه روغن غير قطبي وآب قطبي مي باشد اشاره كرد.)
همان طور كه مستحضر هستيد عايقي كه رطوبت بالايي جذب كرده باشد ضريب انتقال حرارتي آن نيز افزايش مي يابد و جهت از دست دادن رطوبت خود در لوله هاي آب گرم مبادرت به جذب حرارت از لوله و در لوله هاي آب سرد مبادرت به انتقال حرارت محيط به لوله جهت از دست دادن رطوبت داخل عايق را نمايد كه در هر دو مورد موجب افزايش مصرف انرژي و سوخت مي گردد.
لذا ضريب حرارتي عايق نيتريل فوم اگرچه در ابتدا بسيار پايين مي باشد ولي به مرور زمان با جذب رطويت افزايش مي يابد . (قطبي بودن عايق هاي نيتريل فوم را مي توان به سادگي توسط يك دستگاه ماكروفر (Microwave)به اثبات رسانيد . همان طور كه مستحضر هستيد فقط مواد قطبي در ماكروفرگرم مي شوند و در زندگي روزمره بارها مشاهده كرده ايد كه غذا يا مايعات به خاطر قطبي بودن و جابه جايي يون ها مثبت و منفي و در نتيجه ايجاد انرژي گرم مي شوند ولي ظروف مورد استفاده به علت ساختار غير قطبي گرم نمي گردد)از طرفي EPDM به خاطر ساختار مولكولي غير قطبي به هيچ وجه با مولكول هاي آب پيوند برقرار نكرده و لذا نفوذ پذيري آن در برابر آب حداكثر 3% مي باشد و به همين دليل علاوه بر آب در برابر اسيد هاو بازها ( خود ساختار قطبي دارند )نيز مقاوم مي باشد.
عايق EPDM به دليل عدم جذب آب داراي ضريب انتقال حرارت ثابت مي باشد و با استفاده از آن هر گز شاهد ايجاد ميعان ( Condensation)در سيستم لوله ها , مخازن و كانالهاي هوا نخواهيم بود .
نكته ديگر در خصوص عايق هاي نيتريل فوم مشاهد زنگ زدگي در زير عايق و سطح لوله ها به خاطر رطوبتي كه عايق دائما از محيط جذب مي كند و همچنين ايجاد ميعان و شبنم بر روي سطح عايق كه نتيجه آن در كانال هاي هوا و لوله هايي كه روي آنها با سقف كاذب پوشيده شده است به صورت نم و همچنين چكه كردن در مناطقي با رطوبت بالا كاملا مشهود بود .
يكي ديگر از خصوصيات عايق هاي EPDM خود خاموش شو ندگي آنها پس از دور كردن منبع آتش مي باشد ولي در مواد پلاستكي حريق به سرعت انتقال پيدا كرده و علي رغم دور كردن منبع آتش , حريق در اين مواد كماكان ادامه خواهد داشت.
كار خانجات توليد نيتريل فوم جهت مقاوم ساختن عايق در برابر حريق ازPVC استفاده مي كنند اما PVC در اثر سو ختن گازهاي سمي و كشنده نظير HCN از خود متصاد مي كند .
ولي آتشگير نبودن عايق هاي EPDM به خاطر جايگزين كردن هيدركسيد آلومينيوم بجاي PVC در ساختار آنها مي باشد . در صورت سوختن عايق EPDM , اكسيد آلومينيوم ‌{AL2O3} و آب توليد مي شود كه به هيچ وجه كوچكترين ضرري براي انسان ضرر ندارند.

<![if !vml]><![endif]><![if !vml]><![endif]>AL2 (OH)3 + 250-500 C < AL2+3H2O

از طرفي عايق هاي نيتريل فوم به جهت عدم مقاومت در برابر اشعه uv خورشيد , در صورت استفاده در فضاي باز نياز به لايه محافظ فلزي نيز دارند و بدون بكار بردن اين لايه محافظ قابل استفاده نمي باشند اما EPDM در برابر اشعه uv كا ملا مقاوم بوده و تا مدت زيادي مي توان از آن بدون استفاده از هر گونه لايه محافظ در فضا باز بدون كوچكترين آسيبي استفاده كرد و به همين علت در اكثر سيستم هاي انرژي خورشيدي از عايق EPDM استفاده شده است .
در ساختار مولكولي نيتريل فوم پيوند ي دو گانه در هر واحد وجود دارد كه در زنجيره اصلي قرار گرفته است و به همين دليل در صورت شكستن اين پيوند دوگانه بر اثر وارد انرژي وارد شده توسط اشعه uvتمام ساختار مولكولي از هم مي پاشد ولي در ساختار مولكولي EPDM يك پيوند دو گانه در شاخه جانبي زنجيره اصلي وجود دارد كه حتي در صورت شكستن اين پيوند دو گانه آسيبي به زنجيره اصلي وارد نيامده و ساختار مولكولي ثابت باقي مي ماند .
به دليل وجود عامل نيتريل در ساختار نيتريل فوم كه آن را بسيار شبيه به پروتئين مي كند بوي خاصي از اين نوع عايق متصاعد مي شود كه جاذب حيوانات موذي مانند موش مي باشد ولي عدم وجود عامل نيتريل در ساختارEPDM , اين عايق ها در برابر رشد قارچ ها و حملات حيوانات موذي مقاومتر مي باشند .
برخي از افراد عامي صرفا ظاهر , وزن آن و استحكام كششي بالاي آن را دليل مناسب بودن عايق مي دانند كه اين طرز فكر بسيار اشتباه مي باشد ,در صورتي كه فقط استحكام كششي مد نظر باشد يك لوله لاستيكي معمولي نيز مي توانست به عنوان يك عايق مورد استفاده قرار گيرد ولي همان طور كه مستحضر هستيد واقعيت اينگونه نمي باشد . در توليد عايق هاي سلول بسته EPDM از يك تكنولوژي بسيار پيچيده با تركيب بيش از سي ماده استفاده شده است .
EPDM فاقد مواد سمي نظير Halogen,Nitrosamine,Dioxin,Cfcs و PVC مي باشد كه اين مطلب در هنگام آتش سوزي ها و حريق بسيار مهم مي باشد .
عايق هاي EPDM ساخت شركت Aeroflex داراي استاندارد هاي بين المللي زير مي باشد.

KICM, GL, DNK , DNV, BV, ANSI, LLOYDS , IMO, SGS , BVQI , EMPA

با توجه به موارد فوق در اكثر كشورهاي جهان عايقهاي EPDM به عنوان بهترين عايق برودتي و حرارتي براي سيستم تهويه مطبوع و تاسيسات شناخته شده است و همچنين كاربرد آن جهت عايق كاري در لوله هاي حاوي سيال با حرارت بسيار پائين روز به روز افزايش پيدا مي كند. 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پنج شنبه 1 دی 1390برچسب:,

  توسط مسعود  |
 

 



Welcome to the website of the mahabad architects group
masoud.bi.kas@gmail.com


 

کامپیوتر و اینترنت
اموزش ساخت انواع ویروس
آنتی ویروس
ابزار کامپیوتر
ترفندستان
اینترنت
برنامه نویسی
نمونه سوالات
معماری
کتاب ها و نمونه سوالات
اخبار
عکسها
نرم افزار معماری
متفرقه
تعریف معماری
دانستنی ها
نقشه کشی صنعتی
تاریخ
معماری معاصر
نقشه برداری
طراحي شبکه هاي ميکروژئودزي
تاسیسات تهویه ی مطبوع
عمران
جزوات و کتابها
وبلاگ و وبلاگ نویسی
کدها و ابزارها
AutoCad
طراحی ساختمان
رنگ
نکات اجرایی در ساختمان
معماری منظر
تکنولوژی
جدیدترین مصالح

 

 لیتراکن - Litracon
 آجر های نسوز
 عايق EPDM
 آشنایی با وینیل، ازمصالح جدید و مفید ساختمانی
 بتن سبک هوادار
 عايق ها و فوم هاي پليمري
 عايق شيشه ( مكمل شيشه LLumar )
 تحلیلی در مورد سرامیک های پیشرفته
 دیوارهای شیشه ای دو جداره؛ راهی بسوی استفاده بهینه از انرژی
 عايق هاي الياف پشم معدني (MINERAL WOOL)
 عايق ها و فوم هاي پليمري
 سوتی های مشتریان شرکتBT
 معماری بلند مرتبه سازی
 زمينه‌هاي تكنولوژيك مؤثر در گسترش معماري مدرن
 ساختارهای غشايى (Membrane Structure)
 ایران از دیدگاه باستان شناسی
 فتوولتاییک های یکپارچه ساختمان ظهور و روندی جدید در اروپا
 نرم افزار مدیریت کافی نت و گیم نت
 فتوولتاییک های یکپارچه ساختمان ظهور و روندی جدید در اروپا
 نقش شيشه در معماري ساختمان
 مهندسی آیروبیولوژیک و تکنولوژی ساختمان ایمن
 باغ هاي پادشاهان بزرگ
 طراحی و معماری منظر چیست ؟
 جایگاه آب و آبنما در پارک های شهری
 مکان یابی فضای سبز
 حفاظت و توسعه معماری منظر اماکن مقدس
 منظر سازی کوهستان با استفاده از گیاهان بومی
 حوضخانه ها
 زیبایی شناسی و تاثیر آن بر انسان و محیط
 معماری سنتی

 

هفته اول بهمن 1390
هفته چهارم دی 1390
هفته چهارم بهمن 1390
هفته اول بهمن 1390
هفته چهارم دی 1390
هفته سوم دی 1390
هفته سوم بهمن 1390
هفته سوم دی 1390
هفته چهارم بهمن 1389
هفته سوم بهمن 1389
هفته چهارم دی 1389
هفته دوم دی 1389
هفته چهارم بهمن 1389
هفته سوم بهمن 1389
هفته دوم بهمن 1389
هفته اول بهمن 1389
هفته سوم دی 1389
هفته دوم دی 1389
1389
1389
هفته چهارم بهمن 1389
هفته دوم دی 1389
1389
1389
1389
1389
1389
1389
1389
1389
1389
1389
1389

 

مسعود

 


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان گروه معماران مهاباد و آدرس architecture.group.LoxBlog. ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





دانلود رایگان نرم افزار
کیت اگزوز
زنون قوی
چراغ لیزری دوچرخه

 

دانلود رایگان نرم افزار
کوردی.شعرکوردی فارسی. تجاری.علمی.و.....
کیت اگزوز ریموت دار برقی
ارسال هوایی بار از چین
خرید از علی اکسپرس
الوقلیون

 

RSS 2.0

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

Pichak go Up

آمار وبسایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 32
بازدید ماه : 409
بازدید کل : 24199
تعداد مطالب : 281
تعداد نظرات : 26
تعداد آنلاین : 1